Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd ska pröva tvister
mellan konsument (fysisk person som agerat utanför närings-
och
yrkesverksamhet) och advokat eller advokatbyrå angående tjänst som advokaten
eller advokatbyrån har tillhandahållit konsumenten.
Om klienten är missnöjd med
den tjänst advokaten har tillhandahållit, ska klienten kontakta advokaten
skriftligen
för att diskutera frågan och för att försöka uppnå en lösning i
samförstånd.
Om det inte är möjligt att nå en lösning i samförstånd kan
klienten vända sig till Konsumenttvistnämnden.
Detta ska ske skriftligen och
inom ett år efter det att klagomålet skriftligen framställdes till advokaten.
En advokat är skyldig att först pröva ett krav mot klient för ersättning i
Konsumenttvistnämnden innan eventuella utsökningsåtgärder mot klienten. Mer
information om detta finns på advokatsamfundets hemsida.
created with
WordPress Website Builder .